Feest San Mateo - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jan Hendriks - WaarBenJij.nu Feest San Mateo - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jan Hendriks - WaarBenJij.nu

Feest San Mateo

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

26 Februari 2013 | Guatemala, Antigua

Hallo allemaal,

Vandaag begon mijn dag zo’n beetje met een telefoontje van Lys, de directrice van Semilla de esperanza y Amor (SEA). Er zijn vandaag geen kinderen op het project in verband met het feest van San Mathias . San Mateo heeft dus blijkbaar twee heiligen en dat wist ik ook niet! De vergadering zou dus ook niet doorgaan, maar we zouden wel de keuken kunnen gaan verplaatsen. Juan Pablo zou me met de” limousine” oppikken bij de San Fransico kerk. Na wat navraag bij Lys blijkt dit dus de bij mij welbekende Don Hermano Pedro kerk te zijn. Ik had dus wat tijd over en heb de laatste was uit de Casita weggebracht en weer lekker mijn krantje gelezen in het park. Toen ik die uit had zag ik dat Jan en Ineke ook in het park zaten, maar juist buiten mijn en hun blikveld. Daar ook weer even mee zitten kletsen, nog shag gaan kopen en toen op ons oude bekende plekje bij de kerk op de auto van Juan Pablo gewacht. Deze was samen met Lys mooi op tijd en toen ik wilde opstappen kwam ook Sisi van Casasito er nog bij. De mannen voorin en de vrouwen achter op de pick-up. Niet mijn idee, maar zo moest het van Lys! Het is wel heel erg stil op het project als er geen kinderen zijn. Omdat blijkbaar niemand echt wist wat er moest gaan gebeuren heb ik eerst maar een hele tijd met Juan Pablo op de speelplaats naar de groentetuin staan te kijken en heeft hij me alles uitgelegd wat er zoal groeide. Ook hebben we het over de seizoenen gehad, hier en in Nederland. Ook in Guatemala werd vroeger het seizoen aangegeven door “boerenwijsheden”, zoals wanneer de vogels trekken en de mollen hun gangen gaan graven. Toen bleek dat er toch wel een vergadering was waarbij ook de twee langdurige vrijwilligers Eduardo en Renate bij aanwezig waren. Omdat we nog lang op Lys en Sisi moesten wachten werd de globe bestudeerd en vonden ze toch wel dat Nederland en Duitsland (Renate) erg ver weg waren. Op de globe heb ik aangewezen hoe mijn reis via El Salvador, Madrid en Dusseldorff ging verlopen. Alle leerkrachten vonden het wel jammer dat ik twee weken eerder weg zou gaan. Ik heb uitgelegd dat dit “cosas de amor” waren en toen hadden ze er alle begrip voor.
Toen kon eindelijk de vergadering beginnen en zoals altijd begint Lys de vergadering met een “sprookje” dit keer over het beklimmen van een berg. De leeuw als koning van de dieren blijft maar bevelen aan het schreeuwen en de uiteindelijke winnaar is de mol! Omdat die doof en blind is kon hij de bevelen niet horen en is zijn eigen directe weg gegaan. Moreel van het verhaal, voor elke uitdaging, ze spreken niet van een probleem, is uiteindelijk een oplossing! Naast het bespreken van de thema’s van de week, deze week groente en van de maand, voor Maart is dat de dans, werden ook de “moeilijke” kinderen besproken. Hoofdmoot van de vergadering was echter de groentetuin en de daarin staande keuken. Dit wordt gehuurd en de eigenaar heeft de prijs per 1 maart bijna verdubbeld! Van 300 naar 500 Quetzales ! Tsja, dat kan hier blijkbaar. Voor ons extra vervelend omdat de huur van de groentetuin dit jaar helemaal door de donatie van de Spaanse lessen bij Bert van Wieren opgebracht was. Op voorstel van Eduardo hebben de leerkrachten besloten om naar draagkracht deze 200 Quetzales (20 Euro) per maand bij elkaar te leggen en kan de groentetuin en de keuken gespaard worden! Een geweldig voorstel, zeker voor mensen die het toch al niet te breed hebben. Ik heb in ieder geval aangeboden om het nogmaals bij de stichting Los Niños aan te kaarten of te kijken of we in Venray wat kunnen regelen. Dus wie zich geroepen voelt om 20 euro per maand te doneren voor de groentetuin en de keuken, wees welkom! Ik zet er een paar foto’s van vorig jaar en dit jaar bij.
Met Renate heb ik bijna 3 kwartier bij een gesloten busdeur staan te wachten en het kon nog wel even duren zeiden ze daar. En dan is er een inwoner in San Mateo zo slim om zijn pick-up te pakken en aan te bieden om naar Antigua te gaan! Dit hebben we dan ook maar gedaan en wij als buitenlanders mochten samen met een vrouw met 3 kleine kinderen achter de bestuurder plaatsnemen! De rest ging op de bak. De prijs was wel 20 cent duurder! Maar zo waren wij in ieder geval voor het donker weer thuis.

Morgen mij laatste dag in San Mateo.
Groetjes, Jan

  • 26 Februari 2013 - 13:24

    Oss An:

    Zo de laatste daagjes zijn aan gebroken,en dan ben je zo weer in venray.
    nog vlug van alles regelen in san mateo en dan weer afscheid nemen van iedereen daar.

  • 27 Februari 2013 - 20:43

    Wil Gommans:

    Shag gaan kopen?
    Zwakkeling ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2013

Afscheid Guatemala

01 Maart 2013

Afscheid Alotenango

28 Februari 2013

Afscheid San Mateo

26 Februari 2013

Feest San Mateo

25 Februari 2013

Toerist
Jan

Actief sinds 06 Dec. 2012
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 16816

Voorgaande reizen:

26 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

01 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

06 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: