Afscheid San Mateo - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jan Hendriks - WaarBenJij.nu Afscheid San Mateo - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jan Hendriks - WaarBenJij.nu

Afscheid San Mateo

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

28 Februari 2013 | Guatemala, Antigua

Hallo allemaal,

Nadat ik eerst met Alda had gebeld, die promotie op haar werk heeft gekregen (Proficiat!) naar San Mateo gegaan. En dat is toch wel een bewogen dag geworden. Uiteraard hadden ze wel wat geregeld, ook al deden ze daar heel geheimzinnig over. Ik heb eerst maar wat geholpen met het eten en daarna samen met Eduardo en wat kinderen buiten gezeten, terwijl Eduardo tekenles gaf. Juan Pablo was al een spandoek aan het ophangen met de tekst "Hasta pronto Jan" “Tot snel weer, Jan!” Toen kwamen alle kinderen naar buiten en moest ik plaatsnemen op een krukje. De kinderen hebben eerst een liedje gezongen en toen heeft Lys aan de hand van het fotoboek wat ze van ons heeft gekregen een heel verhaal over ons gehouden. Alda werd gelukkig in alles betrokken. Vaak was het erg hilarisch omdat de kinderen allemaal naar de foto's wilden kijken. Zeker die foto's waar ze zelf opstonden! Toen werd er weer gezongen en een van de meest "vervelende" kinderen kwam een versje opzeggen. Twee kleintjes van de garderia waren niet bij me weg te slaan en later kwam ook Letty, het autistische meisje bij mij zitten. De kinderen uit de oudere groepen hadden allemaal kaartjes en tekeningen voor me gemaakt, dus het koffer zit er nu al half mee gevuld. Heel ontroerend allemaal, maar ik heb het droog gehouden. In mijn bedank toespraakje heb ik Alda ook betrokken en dat leverde een spontaan applaus op! Ik zelf kon uiteraard geen foto's maken, wel hebben Wendy en leraar Jorge foto's gemaakt met hun mobieltjes. Eens kijken of ik die te pakken kan krijgen. Na de bijeenkomst hield Lys nog een toespraak voor de kinderen over het feit dat de gehandicapte Angelito gepest was en uitgescholden. In een spelletje werd duidelijk gemaakt hoe moeilijk het voor hem is omdat hij niet kan lopen. Juist de jongen die hem gepest had stond vooraan om mee te doen en zijn voeten werden gebonden en toen moest hij de trap oplopen. Dat gaat uiteraard maar zeer moeizaam. Lys was heel duidelijk, pesten is niet juist en al zeker niet bij gehandicapten en wordt ook niet toegestaan op het project. Kinderen die wel blijven pesten worden van het project verwijderd!

Er was ook nog een wat ouder Amerikaans echtpaar, die daar enkele dagen vrijwilligerswerk doen. Samen met hen heb ik de bus terug genomen en zij waren zeer onder de indruk van ons verhaal met betrekking tot San Mateo. Zij vroegen zelfs naar onze website en het feit dat deze in het Nederlands is maakte hen niets uit.

Met de tuctuc naar huis en snel Coco uitgelaten, me gewassen en omgekleed en net toen ik wilde vertrekken belde Christel, die nog even wat moest doen op de computer. Als tegenprestatie heb ik gevraagd of zij mij dan bij Jan en Ineke wilde afzetten. Zij had toch wat meer tijd nodig en heeft mij toen eerst weggebracht.

Bij Jan en Ineke was het samen met Suzan heel erg gezellig en hebben we een lekkere mihoenpasta met pikante kip gegeten. Het is laat geworden en Suzan heeft me op haar scooter naar het park gebracht, dat is al een avontuur op zich, waar ik een taxi heb genomen. Net voor 12 uur was ik weer hier. Zo laat ben ik hier maar zeer zelden naar bed gegaan.
Vandaag nog weer lekker gewerkt in Alotenango, waar ik onder andere een urenlijst voor de twee leraren heb gemaakt. Suzan was hier heel blij mee. Omdat ik nog met Alda wilde skypen op tijd weggegaan in Alotenango, maar dat zul je altijd zien, had ik weer een echte “tortuga” (schildpad) die maar niet op wilde schieten. Heb er nu zeker drie kwartier over gedaan, terwijl ik ook wel eens in 25 minuten thuis ben geweest! Op beide projecten kreeg ik ook het dagboek mee waar ik nu een verhaaltje in mag gaan schrijven over mijn ervaringen in de projecten.
Morgen nog naar Alotenango en vrijdag nog een afspraak met Christel en de rest van de dag vrij!

Tot de laatste keer!

Jan

  • 28 Februari 2013 - 09:14

    Oss An:

    Toch wel mooi dat ze voor jou zingen,en zo aan jou hangen.en wat het eten betreft kom je niks te kort er word maar steeds voor je gekookt,straks moet je het weer zelf doen.zo en Alda nog promotie op het werk.kan ze er weer tegen aan.geniet nog van de laatste dagen daar.

  • 01 Maart 2013 - 00:26

    Joke Overbeeke:

    Lieve Jan,

    ik wens je een goed afscheid en een hele goede terugreis naar Nederland en je geliefde Alda! Ook namens Sjoukje breng ik je de allerbeste wensen en groeten over. Wij kijken allebei terug op een mooie tijd en we voelen de heimwee naar dit prachtige land. Dank voor alle plezierige momenten en wellicht tot ziens hier of daar! Sjouke en Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2013

Afscheid Guatemala

01 Maart 2013

Afscheid Alotenango

28 Februari 2013

Afscheid San Mateo

26 Februari 2013

Feest San Mateo

25 Februari 2013

Toerist
Jan

Actief sinds 06 Dec. 2012
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 16814

Voorgaande reizen:

26 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

01 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

06 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: