twee keer - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jan Hendriks - WaarBenJij.nu twee keer - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jan Hendriks - WaarBenJij.nu

twee keer

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

31 Januari 2013 | Guatemala, Antigua

Hallo allemaal,

Jullie hebben er even op moeten wachten, maar dan krijg je ook twee dagverslagen in een keer!
Dinsdag 29 januari
Deze dag begon al lekker bij het lezen van de mail. De MAD COWS, een gedeeltelijk uit Venray afkomstige hardrock band is bereid om mee te werken aan een benefiet concert voor Pablo en het ROC in Venlo gaat, mede naar aanleiding van een presentatie die Alda daar heeft gegeven, een sponsor activiteit voor San Mateo organiseren. Dat is allemaal heel erg prachtig nieuws!
Omdat ik nog steeds niet helemaal fit ben, ben ik wat later naar San Mateo gegaan. Nu werd in de bus de krant verkocht en daarin twee opmerkelijke berichten. Eindelijk, na jaren en jaren van voorbereiding en tegenwerking worden de ex-president c.q. dictator Efraim Rios Montt en de leider van de geheime dienst Jose Mauricio Rodriguez, voor het gerecht gebracht. De aanklacht luidt, volkerenmoord en schending van de mensenrechten. Onder het bewind van Rios Montt werden in de begin jaren 80 in de zogenaamde Ixill driehoek 72 slachtpartijen uitgevoerd onder de Maya bevolking. Hierbij werden zeker 1771 mensen vermoord en werden daarnaast nog eens 1465 vrouwen verkracht. De reizigers van de afgelopen 2 jaar hebben in Acul en Cocop de massagraven gezien. Hopelijk komt er eindelijk gerechtigheid! Het andere nieuws was dat er een wisseling komt in ons koningshuis. Dit is minder schokkend nieuws, maar leuk dat het hier in de krant staat.
Op Semilla de Esperanza y Amor (SEA) heb ik eerst wat meegeholpen met opruimen en de verdere inrichting van het omkleedhokje. En heb ik wat foto’s genomen. Daarnaast erg veel met Lys gesproken over de komende weken. Bij het project zijn 61 families betrokken en daarvan ga ik er een aantal bezoeken. Een aantal van de meest arme gezinnen en een aantal van de gezinnen die wel al op de een of andere manier via Los Niños of Construcasa hulp hebben gehad. Daarnaast bezoek ik ook een paar families in het buurtschap Buena Vista, waar ook wat families wonen. Ook hebben we lang stil gestaan bij de 4 gehandicapte kinderen die nu op het project komen. Eduardo, de Italiaanse vrijwilliger, doet hier wel fysiotherapie mee, maar hij is geen deskundige en haalt zijn therapieën van Internet. Het is wel prachtig om te zien hoe hij met deze kinderen omgaat en ook zie je veel vooruitgang bij deze kinderen. SEA heeft eigenlijk behoefte aan een professionele therapeut en ik heb gezegd dat ik in Nederland wel eens wil gaan rondkijken voor mogelijke stagiaires of iets dergelijks. Ook hebben de kinderen spraaklessen nodig.
Ik ben nu voor het donker naar huis gegaan, nog wat gegeten, geinternet en weer op tijd naar bed.
Woensdag 30 Januari.
Om 9.00 uur had ik een afspraak met Susan van het timmerproject in Alotenango, die zou met bij het bruggetje van de bushalte ophalen om naar haar huis te gaan. En Guatemalteeks als zij al is, kwamen we elkaar precies om 9.00 uur op het bruggetje tegen! Susan woont in een schattig huisje in de buurtschap San Barthelome.We hebben heel veel tijd besteed aan het verwerken en bijwerken van een aantal bestanden en hebben een ontzettend lange lijst gemaakt van dingen die er nog zouden moeten gebeuren. Van die laatste lijst ga ik nog een overzicht maken. Wel hebben we veel gelachen om de chaos die Susan er soms van maakt en het kwijt zijn van allerlei potjes waar geld in zit! Om 15.00 uur was de spons helemaal vol met getallen en hebben we er een punt achter gezet. Ik heb eerst mijn laptop naar huis gebracht en ben daarna naar Antigua gewandeld om boodschappen te doen en mijn krantje te lezen in het park. Rustig gegeten en dan weer achter de laptop.
Tot morgen,
Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2013

Afscheid Guatemala

01 Maart 2013

Afscheid Alotenango

28 Februari 2013

Afscheid San Mateo

26 Februari 2013

Feest San Mateo

25 Februari 2013

Toerist
Jan

Actief sinds 06 Dec. 2012
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 16834

Voorgaande reizen:

26 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

01 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

06 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: